Konsep 1 Malaysia - YAB Dato Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak
1.memperbaiki hubungan kaum dan
menjalin perpaduan yang lebih erat
2.mewujudkan sebuah kerajaan
yang mengutamakan pencapaian berpaksikan keutamaan rakyat
3.‘Rakyat didahulukan, Pencapaian diutamakan’
4. budaya kecemerlangan, ketabahan, rendah hati, penerimaan, kesetiaan,
meritokrasi, pendidikan dan integiti.
Jawatan yang dipohon:pegawai
perkhidmatan pendidikan DG41
GURU PEMBINA NEGARA BANGSA |
Rukun negara
1) Kepercayaan Kepada Tuhan
-Bangsa & Negara ini telah
diwujudkan atas kepercayaan yg kukuh kpd Tuhan.
2) Kesetiaan Kepada Raja & Negara-
setiap warganegara hendaklah
menumpukan sepenuh taat setia, jujur & ikhlas kpd Seri Paduka Baginda
Yang di-Pertuan Agong.
3) Keluhuran Perlembagaan -melindungi hak dan keistimewaan warganegara
-menghormati, menghargai serta
memahami maksud & latar belakang penggubalannya
4) Kedaulatan Undang-Undang -patuh kpd undang-undang yg telqh digubal supaya keamanan negara dapat dicapai. 5) Kesopanan dan Kesusilaan Sifat sopan-santun dan tatasusila penting dlm mewujudkan perpaduan di Malaysia yang terdiri daripada berbilang kaum |
KSSR -Modul Asas Teras, Modul Asas Tema dan Modul Asas Elektif. (tahun 1 hingga 3) akan tertumpu kepada penguasaan 4M (membaca, menulis, mengira dan menaakul) serta kemahiran ICT, perkembangan sosioemosi, kerohanian, fizikal, kognitif, sikap dan nilai. (tahun 4 hingga 6) akan tertumpu kepada pengukuhan dan aplikasi 4M |
FPK
"Pendidikan di Malaysia adalah
satu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara
menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis
dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepatuhan dan
kepercayaan kepada tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia
yang berilmu pengetahuan, berakhlak mulia, bertanggungjawab, berketrampilan
dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap
keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara."
|
KBSR
Kemahiran
Asas 3M
iaitu membaca, menulis dan mengira.
kemahiran
asas
ialah 3M ialah kemahiran pertuturan, pendengaran, pembacaan, penulisan
serta penggunaan empat operasi matematik iaitu tambah, tolak, darab dan
bahagi.
Penyerapan
nilai-nilai murni dilakukan secara menyeluruh melalui semua mata pelajaran. Konsep Bersepadu
Unsur pengetahuan, kemahiran dan nilai
digabungkan supaya wujud kesepaduan dari segi intelek, rohani, emosi dan
jasmani.
Pembelajaran
di bilik darjah diperkukuhkan melalui kokurikulum.
|
NKRA (Bidang Keberhasilan Utama Nasional)
1. Prasekolah
2. Literasi dan Numerasi 3. Sekolah Berprestasi Tinggi
4. Pengetua/Guru Besar
Key Performance Indicator (KPI) 1. Nisbah Guru:Murid ( Sekolah Menengah 1:17, Sekolah Rendah 1:16) 2. Penurunan kes disiplin sekolah 0.02% 3. Peratus peningkatan Kelas Intervensi Awal (KIA2M). 1.0% 4. Pencapaian pelajar berdasarkan Gred Purata Nasional pada peringkat UPSR (GPN=3.00), PMR (GPN=3.50), dan SPM (GPN = 6.00). 5. Peningkatan 2 % Guru Ijazah Terlatih di sekolah rendah dan 1 % di sekolah menengah. 6. Penurunan peratus jurang pencapaian pelajar bandar dan luar bandar (UPSR - 0.3%, PMR - 0.3%, dan SPM - 0.2%) |
PIPP 1.Membina bangsa negara 2.Membangunkan modal insan 3.Memperkasakan sekolah kebangsaan 4.Memartarbatkan profesion keguruan 5.Merapatkan jurang pendidikan 6.Melonjakkan kercermerlangan institut pendidikan |
Yang
di-Pertuan
Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin dan Raja Permaisuri Agong
Tuanku Nur Zahirah
Y.A.B. Dato' Sri Mohd Najib Tun Razak
Y.A.B Tun Abdullah bin Hj. Ahmad Badawi Y.A.B Tun Dr. Mahathir bin Mohamad
Y.A.B Tun Hussein bin Dato' Onn
Y.A.B Tun Abdul Razak bin Dato' Hussein
Y.T.M
Tunku Abdul Rahman Putra Alhaj |
Perdana
Menteri Datuk Seri Najib Razak Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin Kementerian Pelajaran Menteri: Tan Sri Muhyiddin Yassin Timbalan Menteri: Datuk Dr Wee Ka Siong Timbalan Menteri: Datuk Dr Puad Zarkashi Kementerian Pengajian Tinggi Menteri: Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin Timbalan Menteri: Datuk Dr Hou Kok Chung Timbalan Menteri: Datuk Saifuddin Abdullah |
LINUS semua murid yang tidak mempunyai masalah pembelajaran berkeupayaan untuk menguasai asas literasi dan numerasi selepas tiga tahun mengikuti pendidikan rendah pada akhir 2012 Terdiri dari guru Bahasa Malaysia dan guru Matematik serta dibantu oleh Guru Pemulihan KIA2M (2006) memfokuskan kepada Tahun 1 sahaja. Tahun 2 dan 3 dibawah kendalian guru pemulihan — PROTIM memfokuskan pada Tahap 2 yang dirasakan terlalu lewat dalam usaha memulihkan kemahiran literasi dan numerasi |
Ketua Menteri Sarawak Y.A.B. PEHIN SRI TAN SRI HAJI ABDUL TAIB MAHMUD Ketua Pengarah Pelajaran
Tan Sri Alimuddin Mohd Dom
meb
|
Kaedah pembelajaran aktif yang berpusatkan murid Merangkumi lakonan,bercerita,perbincangan dalam kumpulan Merangsangkan rasa ingin tahu dan menarik perhatian Murid bukana hanya mendengar semua infomasi yang disampaikan oleh guru.tetapi mereka diberi peluang untuk menyentuh,membuat,menaakul,menjelas cara untuk mencari jawapan,menganalisis dan systhesis. Selain itu, mereka dapat berinteraksi sama dengan rakan sebaya untuk memupuk integasi dan kerjasama
Sebagai contohnya,samasa saya mengajar
topic bentuk 3 matra.saya akan bagi model 3d untuk menyiasat bentuk,menghubung
kaitkannya dengan alam sekeliling dan mencari ciri-ciri bentuk tersebut.sisi
|
Monday 23 December 2013
Nota Temuduga SPP
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment